Aparat do fotografowania odkształceń torów kolejowych - (Piotr Lebiedziński)

Lebiedzinski Tory SPORT 1901

 Fotograficzne notowanie odkształceń plantu dróg żelaznych

 

Około roku 1897 Piotr Lebiedziński z inicjatywy Aleksandra Wasiutyńskiego inżyniera Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej skonstruował aparat służący rejestracji odkształceń szyn kolejowych występujących podczas przejazdu pociągu.

 

Rok budowy 1896
Korpus aparatu metalowy
Długość aparatu 130 cm
Obiektyw opracowany przez P.Lebiedzińskiego, wykonany przez firmę Steinheil, dwusoczewkowy
Ustawienie ostrości na matówce
Rodzaj materiału negatywowego błonki na celuloidzie umieszczone w metalowej kasecie. Przesuw kliszy następował za pomocą mechanizmu zegarowego z dowolną prędkością
Liczba wykonanych egzemplarzy 2
Przejazd pociągu powodował automatyczne uruchomienie aparatu

 beb szyny2

Przekrój kasety z materiałem negatywowym

leb szyny

Widok ogólny aparatu.

A - rura mosiężna wewnątrz której znajduje się obiektyw a, oraz okular - c, N - kaseta z materiałem negatywowym - miejsce na matówkę, q - poziomica, i - gruszka służąca do wstępnego uruchomienia aparatu, B-podstawa aparatu - belka żelazna.

Wszystkie zdjęcia na stronie pochodzą z publikacji zawartych na stronie www.polona.pl

 

 

kupujemy